|
|
Полезни нешта в живота !!! |
|
|
Играите с детето си !!!
|
|
|
Тази рубрика е посветена на приятните мигове, които можете да прекарвате с детето си и на игрите, които доставят удоволствие и на него и на вас. Освен за забавление, тези игри са полезни за развиване на различни умения и на когнитивните процеси на децата (мислене, възприятие, памет и др.). Когато му посвещавате това време – детето се чувства обичано и важно за вас, а това е в основата на добрата самооценка, а оттам и на умението да изгражда пълноценни взаимоотношения в зряла вазраст.
Само дете, което се чувства обичано, може да обича!
Не забравяйте че не е важно КОЛКО, а КАК ще прекарате времето с детето си. А също и че за детето е важно да усеща любовта и на двамата си родители.
Тук Ви предлагаме само някои игри и активности, но със сигурност вие сами можете да измисляте подобни. Рубриката ще се обновява непрекъснато, надяваме се и с предложени от вас игри. Пишете ни на какво обичате да играете с детето си, какво го забавлява особено много и какви са правилата на вашите игри. Най-добрите предложения ще бъдат поместени и наградени!
Приятни мигове заедно!
|
Име: Дует
Възраст: 24-26 мес.
Материали: 2 играчки ксилофон
Време: 15 мин
Тази игра изисква от детето ви да обърне внимание на това какво се случва около него–посредством нея то ще формира умения за активно слушане, за различаване на различни музикални тонове, за ангажиране на паметта със звуци и тяхното възпроизвеждане.
Стъпка 1:
Седнете на пода заедно с детето си и с 2-та ксилофона – един за вас и един за детето. Направете някаква комбинация с почуквания и помолете детето да повтори същото.
Стъпка 2:
Изсвирете някоя проста мелодийка, напр.”Мила моя мамо” – изсвирете я 2 или 3 пъти съвсем бавно. Наблюдавайте дали детето ще повтори това, което правите.
Стъпка 3:
Помолете детето да се опита да изсвири “Мила моя мамо” или друга лесна песничка. Изчакаите търпеливо да сварши и след това го имитирайте – какво прави. Може би заедно с вас – то ще може да смени ролята си на водач и на последовател.
|
|
Име: Да поговорим за животните
Възраст: 24-26 мес.
Материали: Разнообразни играчки-животни
Време: 15 мин.
В играта с разнообразни малки играчки-животни, като тигърчета, мечета и др. детето ще има възможност да говори и да научава за живота и нравите им. Задавайки въпроси за това дали има определени характристики дадено животно, вие ще помогнете на детето да организира света на фактите. Запомнете че факти, които не са организирани и класифицирани стават трудни за запомняне и употреба от детето.
Стъпка 1:
Поставете десетина малки играчки-животни и помолете детето да разпознае някои от тях. Ако познае някое – попитайте го какво знае за това животно. Ако не разпознае много, задайте му въпрос, който е свързан с опита или преживяванията на детето – напр.”Това е рибка, като тази която гледахме в големия аквариум в ресторанта. Виждаш ли някое друго животно, което живее във водата?”.
Стъпка 2:
След като поговорите за това какво правят различните животни, окуражете детето да си поиграе с играчките; вероятно детето ви ще кара маймунката да подскача, а слона да се разхожда.
Стъпка 3:
Ако детето не изпълнява само тези движения – обяснете му вие и му покажете как маймунката скача горе и долу. После вземете слона или рибката и с тях направете същото движение – да подскачат и изчакайте детето да коригира движението. Ако го направи, можете да го попитате” Добре, кое друго животно мога да използвам, което да скача?”. Разбира се, трябва да има друго животно (кенгуру или куче), което детето да разпознае.
|
|
Име: Кое следва?
Възраст: 18-20 мес.
Материали: Плочки с различни цветове (можете да ги изработите сами от картон и гланцирано блокче)
Време: 15 мин.
Стъпка 1:
Когато детето ви се занимава с малки цветни обекти (не само плочици) можете да играете тази игра заедно с него. Вземете една плочка (напр, червена) и я поставете изолирано (да няма друга наоколо) пред себе си и детето. Сложете след нея плочка с друг цвят (жълта напр.) . Сложете пак червена, после пак жълта и подканете детето да избере коя плочка е наред да сложите (червена). Ако детето не може да усети последователността, вие можете да повторите (и с думи) “ червена, жълта, червена, жълта…” и да изчакате да видите дали ще посегне към правилната плочка от последователността.
Стъпка 2:
Когато детето ви усвои добре последователността А-Б-А-Б… ( това може да отнеме месеци или дори година) , можете да работите с по-сложни модели, като А-А-Б-Б-А-А-Б-Б… или дори А-Б-Б-А-Б-Б-А…, а по-късно и А-Б-В-А-Б-В…(на буквите отговаря даден цвят).Така детето ви ще развива възможността си да разпределя нещата по групи и при други поводи. Макар да звучи доста елементарно, тази активност може да е от много голяма полза за логическото мислене на детето.
|
|
Име: Голямо и малко
Възраст: 15-18 мес.
Материали: Книжка с картинки
Време: 5-15 мин.
Стъпка 1:
Когато четете от книжка с картинки на детето си, се опитаите да откриете две контрастиращи си по големина животни. Напр. “Погледни ГОЛЕМИЯ слон“ ( с подходяща интонация и “дебел” глас) и “ Виж МАЛКОТО мишле” ( с тих и тънък глас).
Стъпка 2:
Когато детето ви се справя с този вариант на играта – може да усложните, като го питате да посочва кое е най-голямото (респ. най-малкото) животно на картинката. Давайте му позитивна обратна вразка като напр. “Браво, добър опит”, “Позна – точно това е най-голямото животно тук” , “ Да, котката е по-малка от делфина”и др.
Стъпка 3:
Разширете тази нова игра на голямо и малко с други обекти, които срещате в ежедневието си с детето. На детската площадка можете да попитате детето коя е най-голямата люлка, най-голямото куче, най-малката пързалка и т.н. Като начало детето ви ще се справя все по-успешно когато преценя по-голямото между два обекта. След време то ще е в състояние да определя и между повече обекти.
Подобно на умението за категоризиране, подреждането на последователни серии са много важни за процеса на придобиване на логическо мислене в детството.
|
|
Име: Книга на Защотата
Възраст: 27-29 мес.
Материали: лист и химикал
Време: 5мин. на сесия
Всеки път когато детето ви пита “Защо?” то се опитва да събере информация за причините, които карат хората да вършат разни неща, какви чувства ги съпътстват и др. Въпросът “Защо?” е много важен за детската теория и идея за света.
Стъпка 1:
За това занимание, всичко, което е нужно е да записвате всички въпроси “Защо” на вашето дете. Съберете тези “защо” от няколко дни или седмица, ако разполагате с достатъчно време. Опитайте се да нахвърлите и какво се е случило, когато детето е задало този въпрос. Запишете само тези въпроси “защо”, на които смятате че детето ви наистина държи да получи отговор.
Стъпка 2:
Сега вземете всички въпроси “защо” и се опитайте да ги категоризирате. Кои от тях са за лични причини? (“ Защо излизаш?”). Кои са за емоционално състояние? (“Защо си тъжна?”). Кои са за физични причини и ефекти? (“Защо зимата вали сняг?”). Можете ли да обособите своя категория и име?
Ако не чуете достатъчно въпроси “защо” от детето си, се опитайте да провокирате ситуация, съдържаща неочаквано събитие. Например: дайте на детето кутия с липсващо дъно; топка, която не може да подскача или слънчеви очила с липсващи стъкла. След това опишете какъв тип събитие провокира най-много въпроси. Можете да ни изпратите този “дневник на въпросите” и ние ще ви помогнем да определите основните теми в интересите на вашето дете.
|
|
Име: Игра на близо и далече
Възраст: 18-20 мес.
Материали: не са необходими
Време: 5-15 мин
С тази игра можете да помогнете на детето си да учи за отношението между големина и разстояние като наблюдавате заедно обекти от различно разстояние.
Стъпка 1:
Когато се разхождате с детето си, наблюдавайте някои познати обекти или хора от близо и далеч. Например можете да кажете: ” Погледни пощата ей там – виж колко малка изглежда!”. Когато приближите, обърнете внимание на някои детайли:” Виж, там има жълта пощенска кутия, в която пускаме писъмца за баба и дядо.”
Стъпка 2:
Напомнете на детето как е изглеждала пощенската станция отдалеч. Обърнете внимание, че някои детайли не могат да се забележат отдалеч, но се виждат добре отблизо.
|
|
Име: Абстрактно рисуване
Възраст: 27-29 мес.
Материали: листа хартия, цветни моливи, фулмастери
Време: 20 мин.
Рисуването не е необходимо да представя реални обекти – самото правене на прави и криви линии може да е забавно. За да представим тази игра, ще опишем един примерен казус.
Стъпка 1:
Когато детето решава да си рисува нещо, то мисли известно време как един знак може да се прибави към предишния. Наблюдавайте го. Вие, може би, се досещате какво е намислило детето, но не сте съвсем сигурни. Рисуването не съдържа никакви познати елементи. Но детето ви понякога не е доволно от собствената си работа, тогава вие можете да направите нещо специално. По време на паузата, направете коментар, напр.:
Родител: Това е интересен кръг. Кажи ми - това голям кръг ли е или малък?
Важно е да въвлечете внимателно и мило детето в подобен разговор, за да му дадете възможност да се замисли за рисуването си.
Стъпка 2:
Включете се в разговора като говорите за други нарисувани от детето неща. Можете да кажете нещо от рода: “Виж колко прави са тези линии. Кажи ми какво си имал предвид да ги нарисуваш такива.” Избягвайте да питате детето “Какви са тези неща” или “Какво си нарисувал”. Тези въпроси не са подходящи за възрастта и омаловажават усилията му. Но когато вече веднъж детето се научи да използва завъртулките си като символи на реални обекти, като слънце например, вие можете де питате какво е имало предвид. И отново – бъдете внимателни и следвайте водачеството на детето. Добре е да се присъедините към коментарите, но избягвайте вие да назовавате нещата вместо него.
Стъпка 3:
Ако рисунката съдържа различни видове линии, обърнете вниманието на детето че е използвало и двете – прави и криви линии. Като правите това ще му помогнете да разграничава различните символи. То ще може да използва това “ А-Б на формите” за да нарисува къща (само от прави линии) или дърво ( криви линии). Като говорите нежно и без да изпитвате детето, вие му помагате да разсъждава за това, което е нарисувало. Тези диалози ще помогнат на детето ви да се научи да планира предварително от какви видове линии се нуждае за да нарисува определен обект.
|
|
Име: Дървени блокчета
Възраст: 21-23 мес.
Материали: разнообразни домакински прибори
Време: 10 мин.
Стъпка 1:
Опитайте се да забележите кога детето ви започва да използва обектите и да ги натоварва с различен смисъл и функции, напр. започва да използва дървената лъжица за прекрасен самолет и т.н. Сигурно сте го виждали да използва малка кутия и да твърди, че това е кола или пък хавлията за ръце като шапка. Когато веднъж вече сте забелязали такова развитие в играта, вие можете да използвате тази възможност да поиграете с него.
Смесете няколко обекта от вашето домакинство (безопасни – желателно дървени или заоблени) или просто дървени блокчета с набор от характерни обекти, които знаете че детето ви харесва. Може би то обича да играе с пластмасови животни или с фигурки на супергерои. Към домашните животни можете да прибавите няколко малки дървени блокчета със съответни пропорции. Помислете предварително за възможни начини да се използват тези блокчета – какво могат да бъдат ако детето ви реши да ги включи като символи в играта. Не очаквайте, че детето ще използва обекта по обичайния начин, но предположете как могат да се използват обектите и грижливо изберете дървени блокчета, които да отговарят на предположението ви.
Стъпка 2:
След като веднъж сте прибавили дървените блокчета към характерните обекти, наблюдавайте за мъничко. Детето ви може да игнорира блокчетата или да започне да ги включва в играта “наужким”. Ако то ги вклучи, направете едно–две описателни реплики, като например “ Това изглежда като място, където се събира сеното”. Не очаквайте детето да отговори на това. Сведете директните въпроси до минимум, защото те могат да отклонят детето от собствения му фокус на игра. Ако детето не включи блокчетата в игра, опитайте се да играете близо до него като използвате едно от блокчетата като символ. Например: ако играете с фигурки на животни - можете да използвате 4 блокчета и да направите кошара за прасето. Не привличайте вниманието върху това, което сте направили. Изчакайте детето само да забележи и да направи свое собствено нещо.
Ако детето включва обектите в символична игра, скоро ще забележете как играта “наужким” става все по-комплексна. То ще започне да свързва един обект с друг – кафявото блокче ще е кучето, което гони бялото блокче – мишката, която се крие в къщата, направена от блокчета. Можете да си запишете тези стъпки в развитието и да ни ги изпрататите, за да ги включим в нашия форум на детските активности и да спечелите награда – speech_center@abv.bg
Използването на обекти изисква въобръжение и абстрактно мислене. Когато детето използва блокчетата като нещо друго, то трябва да запомни каква е функцията на обекта по време на играта. Такава замяна на обектите дава възможност на детето ви да развива умения за символизиране, гъвкавост и креативност.
|
|
|
|
|
|
|