| 14 200 оцелели в САЩ заради въздушната възглавница.
Вкрая на годината концернът "Мерцедес-Бенц" отбелязва историческа годишнина. Преди 25 г., в началото на 1980 г., от конвейера слиза първият в историята сериен автомобил, оборудван с въздушна възглавница за водача. Поставено е началото на нова ера в мерките за безопасност. Първият сериен еърбег е поставен във флагмана на компанията, лимузината S-клас W126. Иновацията се предлага като опция и струва 4130 германски марки. Тринадесет години продължава разработката и тестовете на щутгартския концерн, за да реализира на практика великолепната идея. Тя е патентована почти едновременно през 1953 г. от немеца Валтер Линдерер и американеца Джон Хендрик. Според техния замисъл въздушен балон в сгънато състояние пред водача мигновено и автоматично трябва да се пълни с въздух и да предпази човека от удар при катастрофа.
Изследванията на "Мерцедес-Бенц" и другите крупни автомобилни производители са предизвикани от драматичната ситуация в края на 60-те години, когато на пътя загиват или получават тежки травми рекордно голям брой хора. Най-загрижени са американците. Още през 1969 година в щатските коли се появяват средства за защита в купето. За съжаление по време на тестове на въздушни възглавници в САЩ
загинал човек и опитите
веднага били прекратени
През 1967 година концернът "Мерцедес-Бенц" започва първите експерименти с въздушни възглавници. Отначало се чудели къде ще бъде поставен спасителният балон, как ще се пълни с въздух и с каква бързина. Търсело се подходящо устройство, което е способно да определи дали автомобилът се е ударил в друга кола или в препятствие. Същевременно устройството трябвало да подаде сигнал за надуване на балона. След като оптимизирали цялата система, въздушната възглавница не само не запазила водача при удар, но и му нанесла вътрешни травми при самото раздуване. Познатият горчив опит на американците се повторил и при германците.
Инженерите от "Мерцедес-Бенц" използвали пиротехника, която е доказала своите качества и възможности в космическите полети. Микровзривно устройство трябвало да напълни балона с газова смес за не повече от 10 милисекунди. Били изпробвани всякакви смеси, азот, примеси на водород и кислород и др. Газовете трябвало да бъдат безвредни, защото след това се разпръсвали в купето.
След 250 краштеста, 2500 опита със специални манекени и хиляди отделни експерименти компанията "Мерцедес-Бенц" успяла да създаде система, способна реално да защити водача при удар. След като успели да намалят до 30 милисекунди времето за надуване на възглавницата, направена от материал, който не се разкъсва от голямото натоварване,
технолозите поставили
цялата система във волана
Оставало само да се приведе в пълна работоспособност при екстремално ниски и високи температури, повишена влажност, след много години бездействие в постоянно използваем автомобил. В този чисто експлоатационен тест участват 600 коли, карани по градски и селски пътища, по магистрали и пресечени терени, на рали писти общо повече от 7 милиона изпитателни километра.
Четири години след премиерата на S-клас W126 въздушната възглавница за водача става допълнение за всички модели на "Мерцедес-Бенц", а през 1991 г. е включена в стандартното оборудване на S-клас, роудстъра SL и в моделите 500Е на купе W124. Всяка кола с 12-цилиндров двигател получава и еърбег за пътника до водача. Стандартно във всички модели на "Мерцедес-Бенц" възглавницата се предлага от октомври 1992 г.
До момента фирмата в Щутгарт е оборудвала над 12 млн. автомобила с въздушни възглавници. Според изследване на пътнотранспортните произшествия еърбегът е спасил над 2500 човешки живота в Германия. В САЩ над 14 200 човека са оцелели благодарение на предпазните въздушни възглавници. Днес стандартно с еърбег за водача разполагат почти всички автомобили, защото при удар дори и най-луксозната кола става купчина ламарини, но най-важното нещо остава спасяването на човешкия живот.
|